Yhdistys

Espoon Kipparit ry
on vuonna 1962 perustettu navigaatioseura.

Espooon Kipparit on eräs perinteikkäimmistä ja suurimmista navigaatioseuroista Suomessa. Se on ollut aktiivinen toimija alallaan jo yli 50 vuotta ja nykyään sen jäsenmäärä on yli tuhat. Seuran jäsenyyden ehtona on Suomen Navigaatioliiton myöntämä laivurin arvo tai muu eriseen määritelty merenkulun pätevyys.

Seuran päätehtävä on merenkulkukoulutuksen antaminen huviveneilijöille.
Tätä työtä Espoon Kipparien opettajat ovat toteuttaneet keskeytyksettä aina perustamisesta alkaen. Ensimmäinen saaristo- ja rannikkolaivurikurssi alkoi vain muutamia päiviä yhdistyksen rekisteröimisen jälkeen syyskuussa 1962.

Kuluneen lähes 60 toimintavuoden aikana Espoon Kipparien laivurikursseille on osallistunut yli 17 000 henkilöä. Kaikkien tasojen laivurikursseja järjestetään osana Espoon kaupungin työväenopiston kurssitarjontaa. Niiden lisäksi Espoon Kipparit järjestää opetusta merenkulkuun liittyvillä lyhytkursseilla. Seuran toimintaan ovat alusta alkaen kuuluneet myös kuukausittaiset jäsenillat ja ekskursiot.