Laivuritutkintojen tulokset julkaistu

18.2.2017

 

Vuoden ensimmäiset laivuritutkinnon olivat 10.2.2017. Espoon Kipparit järjesti saaristo- ja rannikkomerenkulun tentit Tapiolassa. Kyseessä on niin sanottu ylimääräinen tutkintokerta, jonka Suomen Navigaatioliitto mahdollisti nyt toistamiseen. Jatkossa ylimääräisiä tutkintotilaisuuksia tullaan järjestämään syyskuussa ja helmikuussa - valtakunnallisten tutkintopäivien pysyessä edelleen huhtikuussa ja joulukuussa.

Espoon Kipparit järjestää ylimääräisiin tutkintoihin valmentavat intensiivikurssit ja Tapiolan tutkintoihin tuli valtaosa suoraan intensiivikurssin päätteeksi. Tutkintosuorituksia tehtiin 10.2. yhteensä 49 kappaletta ja tulokset olivat erinomaiset.

Saaristomerenkulun tutkinnon melko tavanomaiseksi luonnehdittavat tehtävät onnistuttiin suorittamaan huomattavan korkealla 24,1 pisteen keskiarvolla. Tulostaso oli poikkeuksellisen tasainen ja paras suoritus oli 28,5 pistettä. Koko lukukauden kestävillä kursseillakaan ei usein päästä tälle tasolle.

tutkintotehtäviin lähes kaikki osasivat vastata hyvin. Täysin oikeita vastauksia tehtävissä oli peräti 49,3% ja vain yksi täysin väärä vastaus! Vaikeimmaksi osoittautui tehtävä 7, keskiarvo 4 pisteen tehtävässä oli 2,63 (66%). Kaikkein parhaiten onnistuttiin vastaamaan kolmen pisteen tehtävään 6, jossa saavutettiin 2,80 pisteen keskiarvo (93% maksimista).

Rannikkomerenkulun tutkinto oli sisällöltään ja painotuksiltaan jossain määrin aikaisemmasta poikkeava, mikä näkyi myös tuloksissa

Rannikkomerenkulun tutkintoon osallistui 21 kokelasta. Alustavan tarkastuksen perusteella 19 läpäisi tutkinnon, mutta valitettavasti kaksi jäi alle 15 pisteen hyväksymisrajan. Kaikkien suoritusten pistekeskiarvo oli 22,3% (mediaani 23,0), mikä jäi pari pistettä alle tavanomaisen. Paras pistemäärä ylsi vain yhden pisteen päähän maksimista eli 29:ään. Tenttitulokset vahvistavat kurssin aikana syntyneen käsityksen siitä, että intensiivikurssille osaavat hakeutua juuri ne, joille se ensisijaisesti on tarkoitettu. Tiivistahtisessa opiskelussa menestyy yleensä vain silloin, kun pääosa asioista on jo ennalta jossain määrin tuttuja tai koettuja.

Rannikon tutkintotehtäviin lähes kaikki osasivat vastata hyvin. Täysin oikeita vastauksia tehtävissä oli 47,1% ja vain 3,7% vastauksista oli täysin väärin tai jäänyt vastaamatta. Vaikeimmaksi osoittautui ennakoidusti 6. tehtävä, jossa piti: a) tehdä reittisuunnitelma tutkanavigointia varten, b) luetella tutkareittisuunnittelussa tärkeitä seikkoja ja c) kuvailla tutkamajakan toimintaperiaate. Keskiarvo 4 pisteen tehtävässä oli 2,26 (57%). Kaikkin parhaiten onnistuttiin vastaamaan tehtävään 3, jossa määritettiin a) sijainti kipparisuuntimalla ja b) kompassisuunta sorron vallitessa. Helpoimmassa tehtävässä saavutettiin 2,76 pisteen keskiarvo (92% maksimista).

Henkilökohtaiset kutsut diplomienjakotilaisuuteen lähetetään, kun Navigaatioliiton tutkintolautakunta on vahvistanut lopulliset tulokset maaliskuussa.

Tutkintotuloksiin

Teijo Toivonen